De onderwijssector maakt momenteel een ingrijpende transitie door. Het is niet meer vanzelfsprekend dat studenten en docenten zich tijdens lessen altijd in dezelfde ruimte bevinden. ‘Hybrid learning’ doet daarmee zijn intrede, wat eisen stelt aan de voorzieningen die dat mogelijk maken.

1. Laptops zijn mobiel, stevig en capabel

Laptops krijgen in een onderwijsomgeving veel te verduren. Apparaten gaan ook mee naar huis. Vaak niet netjes in een hardcase of laptoptas, maar in een school- of rugtas, en bovendien door weer en wind. Het zijn voor leerlingen typische ‘gebruiksvoorwerpen’ en daarom is een duurzame bouwkwaliteit  ook een absolute must.

Daarnaast moeten laptops eenvoudig in gebruik zijn. Studenten hebben niet altijd en overal toegang tot netvoeding. Dus moet de accu het minstens een schooldag uithouden.

Laptops die aan al deze eisen voldoen zijn de HP Chromebooks uit de Education Edition-lijn. Deze specifiek voor het onderwijs ontwikkelde laptops kunnen tegen een stootje. Daarnaast zijn ze bestand tegen warmte, kou en een luchtvochtigheidsgehalte tot 95%, zodat studenten ze met een gerust hart ook buiten het leslokaal kunnen gebruiken. Bovendien zijn de toetsenborden bestand tegen ongelukjes met een drankje en zijn ze probleemloos te reinigen met alcoholdoekjes.

Dankzij het Chrome OS-besturingssysteem zijn de laptops bovendien veilig: traditionele virussen en andere malware hebben geen vat op deze apparaten. Daarbij zijn ze ontworpen voor gebruik in de cloud. Data worden niet op het apparaat zelf opgeslagen, maar in bijvoorbeeld een Google Drive. Bij verlies, een defect of diefstal gaan de data dan ook niet verloren.

2. Camera’s geven een realistische ervaring

De camera speelt bij hybrid learning een belangrijke rol in het leslokaal. Het vormt immers de visuele brug tussen school, de docent en de gepresenteerde lesstof enerzijds, en de leerling op afstand anderzijds. Een inferieure visuele ervaring schaadt de effectiviteit van lessen op afstand.

Dat betekent wat voor de gebruikte camera. Deze moet aan leerlingen die thuis of elders de les volgen zoveel mogelijk het gevoel geven fysiek in de klas aanwezig te zijn. Dat bevordert de concentratie en de algehele effectiviteit van de les. Een camera die filmt in een hoek van 180 graden, geeft de student een goed overzicht van alle relevante elementen: gebruikte whiteboards, eventuele attributen en natuurlijk de docent zelf. Een brede beeldhoek zorgt voor een realistische ervaring. Met een brede blik op het lokaal heb je als student het gevoel dat je fysiek aanwezig bent.

De camera kan de docent volgen en daarop blijven focussen, ook als deze naar de andere kant van het lokaal loopt. Dat vergroot de gelijkenis met een ‘in-class’ ervaring, waarbij de student de docent met zijn of haar ogen had gevolgd. Het lijkt een kleinigheid, maar al die zaken samen zorgen voor een ervaring die veel meer overeenkomt met het fysiek volgen van een les in een leslokaal.

 

3. Lesstof staat centraal

Tijdens hybride lessen moet de lesstof goed tot zijn recht komen, ook als studenten zich elders bevinden. Technologie maakt dat gemakkelijker. Een interessante functie is bijvoorbeeld de integratie van Microsoft Teams met de content op een whiteboard. Docenten kunnen schrijven op een whiteboard, waarbij ze zelf transparant worden. Dat maakt de lesstof te allen tijde goed zichtbaar, ook als ze tussen het bord en het gezichtsveld van studenten in staan.

Voor het consumeren en bewerken van lesstof zijn tablets onmisbaar in de moderne leeromgeving. De HP ProBook x360 11 G7 Education Edition kan gemakkelijk omgedraaid en gevouwen worden, zodat deze altijd perfect aansluit bij de materie en de manier waarop studenten en docenten graag werken.

Voor het probleemloos opnemen van de lesstof is concentratie van groot belang. Zeker wanneer studenten elders de lessen volgen en afleiding op de loer ligt. Een goede headset met ruisonderdrukking helpt die concentratie bevorderen door het blokkeren van storend omgevingsgeluid.

4. Gebruiksvriendelijke voorzieningen zonder ‘gedoe’

Niets is zo vervelend als apparatuur die aan het begin van een hybrid learning-sessie ‘gedoe’ geeft. Dat leidt af van de lessen en zorgt voor kostbaar tijdverlies. Denk aan niet direct werkende headsets, haperende audiovisuele apparatuur, problemen met de gebruikte pc-systemen en slechte verstaanbaarheid van leerlingen of docenten.

Voor de gebruikte voorzieningen houdt dat twee dingen in: ze moeten specifiek voor dergelijke sessies zijn ontworpen en bovendien moet gebruiksvriendelijkheid het uitgangspunt zijn. Met enkele eenvoudige, voorspelbare handelingen moeten docenten een sessie kunnen starten. Studenten moeten eenvoudig en probleemloos kunnen aanhaken.

Dat vraagt om een goed werkend geheel van gebruiksvriendelijke oplossingen. HP biedt hiervoor een aantal elementen die perfect op elkaar aansluiten. Een belangrijke basis voor hybride leersessies is de HP Elite Slice G2. Dit is een alternatief voor een laptop of pc in een zeer compact formaat, niet veel groter dan een broodtrommel. Dit model biedt echter volwaardige pc-functionaliteit voor het draaien van conferencingsoftware en combineert deze functie bovendien met die van een vergaderspeaker. Het apparaat is gecertificeerd voor een probleemloze werking met Microsoft Teams. Met een bijbehorend compact aanraakscherm kunnen docenten eenvoudig sessies starten en leerlingen toelaten.

 

Meer weten?

Wilt u meer weten over de mogelijkheden voor het inrichten van een hybrid learning-omgeving? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op. We verkennen graag met u de mogelijkheden.