De financiële markt staat onder grote druk. De oorzaken zijn legio. Denk aan steeds hogere verwachtingen van klanten, strengere wet- en regelgeving, de opkomst van FinTech en het hybride werken. Legacy-IT is verre van ideaal voor dit nieuwe speelveld. Een digitale transformatie is noodzakelijk. Dat biedt kansen voor u als IT-partner. Maar waar moet u op letten?

De afgelopen jaren heeft een ware revolutie binnen de financiële wereld plaatsgevonden. Technologische ontwikkelingen hebben de mogelijkheden vergroot. Traditionele spelers hebben flinke concurrentie gekregen van FinTech-nieuwkomers, die op een slimme manier gebruikmaken van bijvoorbeeld AI en de cloud. Ook de financiële consument is vaak veel kritischer en meer privacybewust dan voorheen. Daarbij zorgt de komst van de AVG en toenemende cybercriminaliteit voor nieuwe uitdagingen.

Niet zo gek dat het piept en kraakt binnen de IT-afdeling van veel financiële organisaties. Verouderde, on-premises infrastructuur biedt vaak niet de schaalbaarheid, de wendbaarheid en de mogelijkheden die nodig zijn in een dergelijke markt. Niet alleen traditionele financiële instellingen, ook FinTech-bedrijven worstelen hiermee. Voor u als IT-partner alle reden om hierop in te spelen.

Drie technologische ontwikkelingen zijn voor de financiële sector van cruciaal belang en bieden u en uw klanten nieuwe kansen:

1. AI en realtime analytic

De opkomst van AI had eerder al grote gevolgen voor het bedrijfsleven en de consumentenmarkt. Inmiddels maken ook steeds meer financiële organisaties gebruik van de mogelijkheden die slimme algoritmes bieden. Niet voor niets: AI is als geen ander mechanisme in staat om uit grote hoeveelheden data bruikbare inzichten te destilleren.

Die eigenschap is welkom in een sector waarin vrijwel iedere organisatie grote hoeveelheden klantinformatie en financiële gegevens verwerkt. Het is voor financiële bedrijven een krachtig wapen in de concurrentiestrijd. Realtime analyses maken persoonlijke aanbiedingen mogelijk die voor klanten daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn.

Zonder die inzichten en zonder die personalisatiemogelijkheden zijn zij niet of nauwelijks opgewassen tegen FinTech-nieuwkomers in de markt. Maar ook voor die laatstgenoemde groep bedrijven is het zaak bij te blijven met alle ontwikkelingen. FinTech-bedrijven concurreren immers niet alleen met traditionele banken, maar ook met elkaar.

2. Cloud

Ook de cloud vormt een belangrijke driver voor alle verandering. Dankzij cloud computing zijn applicaties en data losgekoppeld van fysieke (werk)plekken, zijn financiële organisaties enorm schaalbaar geworden. Het speelveld is daarmee vereffend: de cloud heeft geavanceerde technologie voor organisaties van alle grootten, van startups tot corporate, eenvoudig beschikbaar gemaakt.

3. RPA

Een andere belangrijke ontwikkeling is de opkomst van Robotic Process Automation (RPA). Kort gezegd betekent dit het uit handen nemen van terugkerende taken door automatisering. Denk aan het inboeken van facturen aan de hand van tekstherkenning. Daardoor komen er handen vrij om klanten te helpen met ingewikkeldere vraagstukken, en zo daadwerkelijk meerwaarde te bieden.

 

Kritische houding

Bovenstaande technologie is niet alleen laagdrempelig beschikbaar maar bovendien volwassen. Dat maakt het een ideaal moment voor uw klanten om in deze technologie te investeren. Het kiezen van de meest geschikte oplossing vereist uiteraard wel een kritische houding. Financiële instellingen verwerken een grote hoeveelheid persoonlijke gegevens. De integriteit daarvan mag geen gevaar lopen.

Organisaties hebben bovendien te maken met strenge regelgeving. Daarnaast moet de digitaliseringsslag recht doen aan de maatschappelijke ontwikkelingen van hybride werken, en de toegenomen eisen op het gebied van de persoonlijke klantbeleving.

Dat betekent dat u als partner niet zomaar iedere willekeurige oplossing kunt verkopen. Een aantal aspecten verdient de aandacht en gelden als ‘bottom line’ waar de technologie aan moet voldoen:

  1. (Meer dan) voldoende mogelijkheden voor risicobeheersing
    Goede mogelijkheden voor risicobeheersing is een absolute kernvoorwaarde. Zo is het belangrijk dat alleen daartoe bevoegde personen toegang krijgen tot gevoelige gegevens. Daarom moeten oplossingen voor de financiële sector beschikken over uitgebreide mogelijkheden voor gebruikersbeheer en het management van rechten en rollen.
  2. Eenvoudige compliance
    Compliance is een ander heet hangijzer. Het is belangrijk dat organisaties risico’s kunnen inventariseren, op de hoogte blijven van regelgeving en certificeringen en eenvoudig kunnen rapporteren aan auditors en regelgevers.
  3. Persoonlijke klantervaringen
    Digitalisering is niet alleen belangrijk voor de modernisering van interne processen. Het biedt ook de kans beter aan te sluiten bij de markt. Klanten van financiële instellingen verwachten steeds vaker een ervaring die aansluit op hun persoonlijke voorkeuren en situatie. Denk daarbij aan het bieden van een persoonlijk, uitgebreid financieel inzicht, een soepele onboarding van nieuwe klanten, of het verlenen van uitmuntende service via een persoonlijke klantinteractie.
  4. Het actief voorkomen van financiële criminaliteit
    Financiële organisaties hebben de wettelijke plicht om fraude zoals witwaspraktijken actief te bestrijden. Dit aandachtspunt is absoluut uniek voor de financiële sector. Nieuwe IT-oplossingen mogen die verplichting niet in de weg zitten. Sterker nog: ze moeten deze inspanningen vereenvoudigen. Moderne oplossingen kunnen bijvoorbeeld met behulp van algoritmes helpen bij de opsporing van verdachte praktijken en bescherming bieden tegen verliezen.
  1. Aansluiten op nieuwe vormen van werken
    De coronapandemie heeft onomkeerbare gevolgen gehad voor de manier waarop organisaties werken. Medewerkers werken steeds vaker gedeeltelijk of zelfs geheel thuis. Zij moeten daarvoor wel met al hun (mobiele) apparaten overal bij de juiste applicaties en data kunnen. Bovendien mag dat flexibele werken geen belemmering vormen voor de communicatie en samenwerking met klanten en collega’s. Die situatie stelt niet alleen hoge eisen aan de functionaliteit, maar ook de veiligheid van de gebruikte oplossingen. Ook klanten verwachten steeds vaker dienstverlening op afstand. Denk aan videoconsults met financiële experts.

 

Microsoft Cloud voor financiële dienstverlening

Het is voor partners niet eenvoudig om zelf allerlei cloudoplossingen te combineren tot een sluitende en solide omgeving voor een digitale transformatie. Daarom heeft Microsoft onlangs een nieuwe, industrie specifieke cloud geïntroduceerd: Microsoft Cloud voor financiële dienstverlening.

Dit pakket aan oplossingen combineert en integreert populaire en vertrouwde elementen als Microsoft Azure, Microsoft 365, Microsoft Dynamics 365 en Microsoft Power Platform. Aan de basis staat een voor de financiële sector geoptimaliseerd datamodel. Daardoor profiteren u en uw klanten van een vereenvoudigd implementatietraject en een kortere time-to-market.

De oplossing omvat onder andere:

  • Geharmoniseerd klantprofiel met 360-gradenbeeld van data

Met Microsoft Cloud voor financiële dienstverlening breekt u datasilo’s af en combineert u alle relevante gegevens van eindklanten in een centrale database. De oplossing combineert en analyseert gegevens over voorkeuren, gedrag, financiële data en demografische gegevens. Zo ontstaat een 360-graden klantbeeld waaruit algoritmen waardevolle inzichten destilleren. Dat biedt een stevige basis voor een gepersonaliseerde klantbeleving.

  • Mobiele self-service-tools voor een gestroomlijnde onboarding

Microsoft heeft de onboarding van nieuwe klanten sterk vereenvoudigd. Met onder andere mobiele selfservicetools kunnen klanten eenvoudig leningen aanvragen. Zo is bijvoorbeeld voorzien in een gebruiksvriendelijke prekwalificatieprocedure. Ook het daaropvolgende auditproces is gestroomlijnd, waarbij de juiste mensen op het juiste moment inzage hebben en goedkeuring kunnen verlenen.

  • Mogelijkheden voor naadloos omnichannel klantcontact

Laat uw klanten profiteren van een geïntegreerd contact met hun eindklanten, ongeacht via welk kanaal of het gebruikte apparaat (telefonisch, e-mail, social media, chatbots, etc.). Op die manier helpt u uw klanten met het neerzetten van een goede klantervaring.

  • Faciliteren van flexibel werken

Microsoft Cloud voor financiële dienstverlening maakt flexibel en hybride werken gemakkelijker. Medewerkers hebben in Microsoft Cloud overal en altijd toegang tot de juiste applicaties en bestanden, via elk apparaat.

  • Technologie voor terugdringen van fraude, cybercrime en andere risico’s

Microsoft Cloud voor financiële dienstverlening beschikt over AI-algoritmes die verdachte transacties en patronen kunnen detecteren. Ook biedt het bescherming tegen bijvoorbeeld bot-aanvallen, de aanmaak van nepaccounts en ongeoorloofde toegang tot accounts van eindklanten. Dankzij ingebouwde assessments en controlemechanismen behouden uw klanten grip op compliance- en cyberrisico’s.

  • Workflow automatisering en intelligente tools voor procesorkestratie

Terugkerende taken kunt u dankzij slimme RPA-algoritmes automatiseren. Dat voorkomt fouten en zorgt voor meer menselijke capaciteit bij uw klanten.

  • Profiteren van uitgebreid ecosysteem

Dankzij het op de financiële sector gestandaardiseerde datamodel is de functionaliteit van de omgeving uitbreidbaar met aanvullende oplossingen van derde partijen. Zo kunt u nog gemakkelijker invulling geven aan de behoeften van uw klanten.

Meer weten?
Wilt u meer weten over Microsoft Cloud voor financiële dienstverlening. Ons Microsoft-team zit voor u klaar om alle vragen te beantwoorden. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een verkenning van de mogelijkheden.