De manier waarop organisaties werken, ziet er drastisch anders uit dan enkele jaren geleden. Het is voor u als IT-partner goed deze arbeidstrends op de radar te hebben. Zo kunt u marktontwikkelingen niet alleen in een breder perspectief plaatsen, maar ook eerder concrete businesskansen verzilveren.

Deze 5 werkvloertrends gaan een grote rol spelen voor IT-partners in 2022:

1. De strijd tegen werkgerelateerde klachten barst los

Werkgevers hebben de afgelopen periode in allerijl moeten zorgen voor een omgeving waarin medewerkers ook thuis aan de slag konden. De aandacht lag daarbij vooral op techniek: hoe zorgen we ervoor dat zij veilig overal bij hun bestanden en applicaties kunnen? Dat ging ten koste van een ander, minstens zo belangrijk aspect: de werkhouding. Veel werk vond aan de eet- of keukentafel plaats.

Niet zo gek dat werkgerelateerde klachten de afgelopen periode binnen veel organisaties flink zijn toegenomen. Een ergonomische werkplek is op kantoor al niet vanzelfsprekend, laat staan thuis. De gevolgen daarvan zijn ernstig. Van hoofdpijn, verminderde concentratie en vermoeide ogen tot ernstige nek- en rugklachten. RSI is een chronische ziekte met levenslange gevolgen en kan zelfs leiden tot gedeeltelijke of volledige arbeidsongeschiktheid.

Steeds meer werkgevers zien in dat het zo niet langer kan. De aandacht voor ergonomische hulpmiddelen voor zowel de thuiswerkplek als de flexplek op kantoor gaat de komende tijd sterk toenemen. Hier liggen veel businesskansen voor IT-partners. Denk aan speciale muizen en toetsenborden tot goed verstelbare monitoren, zit-stabureaus en loopbanden voor onder het bureau. Maar ook voetenbanken, ergonomische bureaustoelen. Ook waardevol zijn hulpmiddelen die bestaande oplossingen ergonomischer maken. Denk aan speciale mounts voor monitoren zoals de Ergotron TRACE. Dergelijke oplossingen voorkomen dat de klant moet herinvesteren in kostbare apparatuur.

 

2. Werkgevers gaan ‘digitale uitputting’ bestrijden

De meeste bedrijven hebben inmiddels het zogenaamde hybride werken omarmd. Dat heeft allerlei voordelen, maar komt niet zonder enkele specifieke valkuilen. In 2022 zal meer aandacht komen voor het vermijden van die valkuilen.

Een van de grootste gevaren van thuiswerken is volgens onderzoek ‘digitale uitputting’. Onderzoekscijfers gaven in het begin van deze werktrend rooskleurige cijfers: het zou een enorme boost geven aan de productiviteit. Dat klopt ook wel, alleen vergaten de onderzoekers dat het productieve thuiswerken ook ten koste ging van andere zaken. Onderzoekers noemden dat ‘digitale uitputting’. De lijst schadelijke bijverschijnselen is niet mals: sociale isolatie, urenlange videocalls en een krimpend sociaal-zakelijk netwerk. De meest briljante ideeën die nodig zijn voor innovatie ontstonden vaak niet aan de keukentafel.

Dat besef daalt steeds meer in. Thuiswerken gaat niet verdwijnen, wel wordt de rol van het kantoor weer belangrijker. In 2022 zullen werkgevers zich dan ook meer inspannen om de kantoor ‘terug op de kaart’ te zetten. Het kantoor wordt in 2022 steeds vaker een veilige en inspirerende ontmoetingsplek voor samenwerking, sociaal contact en innovatie.

IT-partners spelen daar een rol in. Zij kunnen kantoorruimtes inrichten met voorzieningen die samenwerking en flexibele inzet van de ruimtes zo veilig en makkelijk mogelijk maken. Denk daarbij aan bijvoorbeeld aan dockingstations, conferencingsystemen en interactieve vergaderschermen zoals de Microsoft Surface Hub. Maar vergeet ook zeker niet bijvoorbeeld ophangsystemen voor projectoren en interactieve beeldschermen, zoals de Ergotron Neo-Flex Projector Ceiling Mount.

 

3. Traditionele rollen en functies verdwijnen

De schaarste op de arbeidsmarkt laat zijn sporen na in het bedrijfsleven. Er is zeker een groot tekort aan technisch geschoolde medewerkers. Tegelijkertijd is het speelveld in veel sectoren zeer competitief, en de roep om innovatie onverminderd groot.

Dat heeft gevolgen voor de manier waarop mensen hun werk uitoefenen. Traditionele rollen en functies gaan steeds meer verdwijnen, omdat deze simpelweg te beperkend zijn. Werk concentreert zich volgens Gartner daardoor steeds vaker in flexibele, ad-hocprojectgroepen. Deze bestaan uit medewerkers die over de voor het project benodigde skills beschikken. Medewerkers zullen daarbij steeds vaker uit hun traditionele functie of rol breken.

Voor IT-partners is deze ontwikkeling belangrijk. Zij moeten vaker dan voorheen snel de juiste IT-middelen kunnen leveren voor de ondersteuning van dergelijke ad-hocprojecten. Een ruim aanbod aan oplossingen uit de public clouds zoals AWS of Microsoft Azure en virtualisatie via bijvoorbeeld VMware-omgevingen kunnen hier uitkomst bieden. Maar denk ook aan flexibele bureaus die eenvoudig van de ene ruimte naar de andere te verplaatsen zijn. Op die manier kunnen ad-hocteams veel makkelijker in een geïmproviseerde ruimtes samenwerken.

 

4. Van hiërarchische naar platte organisatiestructuren

De traditionele manager die top-down de lakens uitdeelt wordt een steeds zeldzamer verschijnsel. Medewerkers bepalen steeds vaker zelf hoe ze hun werk inrichten. De platte organisatie wint in 2022 aan populariteit, zeker ook bij (jong) talent. Met name millennials en Generatie Z hechten waarde aan autonomie, gelijkwaardigheid en individuele vrijheden. Wie talent (langdurig) wil binden, neemt beter afscheid van een sterk hiërarchische organisatiestructuur.

IT-partners gaan de gevolgen van deze plattere organisatiestructuren merken. In dergelijke organisaties hebben medewerkers doorgaans veel meer keuzevrijheid. Dat geldt ook voor de keuze uit de technische middelen waarmee zij werken. Wie aan die wisselende behoeftes wil kunnen voldoen, moet een voldoende diep en breed assortiment voeren, en bovendien snel kunnen inspelen op wisselende klantvragen.

 

5. Diversiteit en duurzaamheid zijn geen nice-to-haves, maar de norm

Diversiteit en inclusie zijn geen kwestie meer van ‘goed willen doen’. Een gemêleerde workforce verbetert bewezen de productiviteit en de creativiteit. Bovendien vergroot het de aantrekkingskracht van organisaties op nieuw talent. Organisaties zullen in 2022 dan ook streven naar een gezonde mix van leeftijd, gender en afkomst.

Naast diversiteit is ook duurzaamheid een must geworden. Niet alleen omdat de portemonnee en de planeet daar baat bij hebben, maar ook simpelweg omdat de consument (b2c/b2b) daarom vraagt. Die duurzaamheid moet wel in de hele keten zijn gewaarborgd. Organisaties verwachten dit dan ook van hun toeleveranciers.

Voor IT-partners betekent dit dat zij op de hoogte moeten zijn van de duurzaamheidsaspecten van hun toeleveranciers in het algemeen en hun oplossingen in het bijzonder. Het beste kiezen zij voor leveranciers die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben, zoals Ergrotron. Belangrijk is bovendien dat leveranciers op dit gebied niet alleen vertellen dat ze duurzaam zijn, maar dit ook kunnen hardmaken. Klanten prikken namelijk steeds sneller door zogeheten ‘greenwashing’.