Het aantal thuis- en flexwerkers neemt snel toe. Een zorgeloze en productieve digitale werkplek is echter geen vanzelfsprekendheid. Toch richt u met de juiste aandachtspunten een effectief platform in dat gemak, productiviteit en veiligheid combineert. Bijvoorbeeld het besturingssysteem Google Chrome OS in combinatie met de beheermogelijkheden van Chrome Enterprise Upgrade is hiervoor erg geschikt.

Steeds meer medewerkers werken thuis. Was het vroeger nog een unicum, tegenwoordig zijn thuiswerkdagen voor steeds meer mensen een vast onderdeel van hun werkroutine. Dat thuiswerken biedt allerlei voordelen, met name op het gebied van productiviteit en de werk-privébalans. Bovendien vergroot thuiswerken het zoekgebied van organisaties voor nieuw talent enorm. Fysieke afstand tot kantoor is immers geen belemmering meer.

Werkplekken in de cloud

Die toenemende thuiswerktrend komt echter met uitdagingen. Zonder de juiste voorzieningen liggen verstoringen in de workflow en risico’s voor de veiligheid en continuïteit op de loer. De echte uitdaging ligt met name in het efficiënt uitrollen en beheren van die digitale werkplekken. Gelukkig zijn er op dit moment hoogwaardige oplossingen die hierin voorzien. Deze oplossingen maken de inrichting en het beheer van digitale werkplekken op afstand mogelijk en voorzien in veilige toegang tot (cloud)applicaties.

Deze verschillen echter onderling behoorlijk in functionaliteit en kwaliteit. Een aantal aandachtspunten zijn belangrijk:

1. Veiligheid

Een thuiswerkplatform moet medewerkers zo veilig mogelijk kunnen laten werken. Zaken als apparaat- en toegangsbeheer en bescherming tegen datalekken en malware zijn cruciaal.

2. Eenvoudige implementatie en beheer

Niet alleen voor medewerkers, ook voor u als partner moet een platform eenvoudig op te zetten en te beheren zijn. Dat bespaart tijd, drukt de kosten en vermindert de kans dat implementatietrajecten vertraging oplopen of zelfs mislukken. Ook eenvoudig beheer is voor u of de IT-beheerder van uw klant natuurlijk een pre.

3. Intuïtief in gebruik

Een digitale werkplekomgeving moet intuïtief in gebruik zijn, zowel voor medewerkers als beheerders. Op die manier wordt de normale workflow zo min mogelijk verstoord. Dat is niet alleen gunstig voor de productiviteit, maar draagt ook bij aan het draagvlak voor een nieuwe werkomgeving. Medewerkers zitten niet te wachten op ingewikkelde systemen die veel trainingen vereisen. Ze willen vooral gewoon hun werk kunnen doen.

Google Chrome Enterprise Upgrate

Google Chrome Enterprise Upgrade bestaat uit twee pijlers:

1. Chrome-apparaten, Chrome OS en Chrome

Google Chrome Enterprise Upgrade functioneert alleen in combinatie met Chrome-apparaten zoals een Chromebook, Chromebase of Chromebox. Dat zijn devices die ontwikkeld zijn voor cloudtoepassingen. Een Chromebook is een mobiel werkstation en vervangt daarmee de traditionele laptop.

Een Chromebox is een compact desktopsysteem voor gebruik in bijvoorbeeld vergaderruimtes of aan een vast bureau. Een Chromebase is een all-in-one systeem: een 24-inch monitor met Chrome OS, zowel verkrijgbaar in uitvoeringen met en zonder touchscreen.

Deze apparaten draaien een eigen besturingssysteem: Chrome OS. Dat is een snel, veilig en krachtig systeem, gebouwd rondom de bekende Chrome-browser. Zowel Chrome OS als de Chrome-browser zijn op afstand te beheren.

2. Centraal beheer vanuit de cloud

IT-beheerders kunnen de Chrome-apparaten en Chrome-browsers centraal managen vanuit de Google Admin Console. Daar kunt u meer dan 300 policies instellen op gebruiker- en apparaatniveau.

Voordelen

De combinatie van Google Chrome OS met Chrome Enterprise Upgrade kent diverse voordelen:

1. Ongevoelig voor malware

Chrome OS is zo veilig dat er geen anti-virus software benodigd is. Het systeem krijgt automatische updates gepusht zodat de gebruiker altijd over het meest veilige OS beschikt wanneer deze is ingelogd. Elke Chromebook heeft een ingebouwde Titan-C beveiligingschip die het device veilig houdt. Door sandboxing technologie wordt elke app en browsertab als container beveiligd. De opslag op het apparaat is versleuteld. Bij verlies of diefstal kunt u met Chrome Enterprise Upgrade policies instellen, zodat het device op afstand geblokkeerd wordt en niet meer kan worden gebruikt.

2. Verkleint de kans op datalekken

Medewerkers slaan documenten niet lokaal op hun apparaat op, maar in de cloud. Dat verkleint de kans dat hun bestanden ‘op straat’ belanden wanneer zij het apparaat verliezen. Bovendien kunnen beheerders het systeem bij verlies op afstand blokkeren via de Google Admin Console. Ook kunnen zij apparaten in een ‘kortstondige modus’ schakelen. Daarbij worden na iedere sessie alle browsedata gewist.

3. Automatische updates

Updates en patches voor Chrome OS worden volledig automatisch op de achtergrond gedownload. Elke zes weken is er een nieuwe Chrome-release. De gebruiker merkt daar niets van, en wordt dus niet gestoord in zijn werk.

4. Ideaal voor cloudtoepassingen

Chrome OS is gebouwd rondom de Chrome-browser. Dat maakt het systeem bij uitstek geschikt voor cloudtoepassingen. Ook Google G Suite, de productiviteitstool van Google, draait vlekkeloos op Chrome OS. Overigens ondersteunt dit besturingssysteem verschillende Android-apps, via een beheerde versie van Google Play. Via dit app-distributieplatform bepaalt de beheerder welke apps voor medewerkers beschikbaar zijn.

5. Integratie met bestaande IT-infrastructuur

Google Chrome Enterprise Upgrade voelt zich waarschijnlijk snel thuis in de bestaande infrastructuur van uw klant. Zo ondersteunt het platform Active Directory-accounts. Is uw klant afhankelijk van ‘offline’ bedrijfsapplicaties? Via VDI zijn deze ook in Chrome OS-omgevingen bruikbaar.

6. Overal toegankelijke beheerconsole

IT-beheerders hebben overal toegang tot de Google Admin Console. Die draait namelijk in de cloud. Daardoor kan ook het IT-team onafhankelijk van fysieke locatie zijn werk doen.

7. Ook voor apparaten met Windows, MacOS en Linux

Door middel van Cloudready van Neverware kunt u legacy devices omtoveren tot een Chrome-device via Chromium OS. Zo kunnen ook deze apparaten gemanaged worden via de Google Admin Console.

8. Installatie van apps en extensies op afstand

De IT-beheerder kan via de beheerconsole Chrome-apparaten en Chrome-browsers op desktops en laptops voorzien van Chrome-apps en extensies. Op die manier zijn digitale werkplekken snel en eenvoudig in te richten met de juiste functionaliteiten en uit te rollen.

9. Uitgebreid toegangsbeheer

Beheerders kunnen op diverse manieren de toegang tot de Chrome-apparaten beheren. Zo kunnen ze instellingen op het apparaat afdwingen voordat toegang tot apps en netwerken mogelijk is. Ook biedt het platform ondersteuning voor SAML SSO (Single Sign-On). Daardoor krijgen gebruikers na een enkele keer inloggen toegang tot alle Chrome-apps. De beheerconsole biedt tenslotte ondersteuning voor certificaten.

Een andere noemenswaardige functie zijn de beheerde gastsessies. Daarmee kunt u gebruikers met een Chrome-apparaat laten werken zonder dat ze beschikken over een account. Dat is handig wanneer uw klant deze devices uitleent of deze apparaten door meerdere gebruikers (kortstondig) gebruikt worden.

10. Hulp op afstand

Via Chrome Remote Desktop hebben beheerders eenvoudig vanaf afstand toegang tot Chrome-apparaten. Zo kunnen ze gebruikers op afstand helpen met het oplossen van (technische) problemen

Meer weten?

Wilt u meer weten over Google Chrome Enterprise Upgrade en hoe dit kan bijdragen aan een veilige thuiswerkinfrastructuur voor uw klanten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.