De toekomstige trends in meetings

Terugkijkend op hoe technologieën zoals touchscreens, draadloze presentatie, vergaderen op afstand, UC & C-oplossingen en AV-besturingsbeheer de efficiëntie en samenwerking van vergaderingen de afgelopen jaren hebben veranderd, is er maar één zekerheid voor de toekomst. Technische oplossingen voor onze werkplek en vergaderruimte evolueren. Zet je schrap voor flink wat veranderingen in de komende jaren. Een eigen avatar om een vergadering bij te wonen waar je zelf niet kunt inbellen? Of een bot die aantekeningen maakt? Hoe futuristisch is dat!

Wat kunnen we verwachten?

In het rapport van Barco over de ‘De toekomst van vergaderingen’ werden professionals gevraagd naar hun verwachtingen voor toekomstige technische trends in de vergaderruimte en hoe snel zij dachten dat een reeks technologieën beschikbaar moest worden gesteld voor gebruik in vergaderingen.

83% wil de komende twee jaar spraakherkenning zien in vergaderingen

Spraakherkenning op kantoor zal naar verwachting een van de volgende grote veranderingen zijn. Technologie in een kantooromgeving die hetzelfde niveau bereikt als de technologie die wij privé al gebruiken zoals Google Home en Apple HomePod. Het is duidelijk dat spraakherkenning de meest gewilde opkomende technologie is. Twee op de vijf professionals wereldwijd (40%) willen dit nu in vergaderingen, onder millennials is dit 47%. Het ontbreken van stemherkenning in vergaderingen wordt vandaag de dag nog geaccepteerd maar de overgrote meerderheid (83%) wil binnen twee jaar spraakherkenning in vergaderingen.

78% wil binnen twee jaar bots en avatars in vergaderingen

Wie had kunnen vermoeden dat robotica tegenwoordig overal om ons heen is? Huisdierrobots die worden gebruikt in verzorgingstehuizen, huishoudelijke robotica die uw gazon maait, nanorobots die worden ontwikkeld voor medische behandelingen of drones die worden gebruikt voor militaire doeleinden. Robots op de werkplek zijn tegenwoordig niet ongebruikelijk. Denk aan assemblagelijnen of orderpicking. Vooral in de auto- en farmaceutische industrie komen robots op de werkvloer net zo vaak voor als mensen.

Toch zien we, in generaties, wel een verschil bij wat deze robots voor ons moeten betekenen:

  • Babyboomers willen dat bots en avatars administratief werk doen en de efficiëntie verbeteren
  • Millennials geven prioriteit aan interactie met bots en avatars om de vergadering te verbeteren

77% wil de komende twee jaar AR in vergaderingen

AR (augmented reality) en VR (virtual reality) kennen we inmiddels van de gaming wereld, in educatie, of architectuur. Klanten kunnen een virtuele versie van hun toekomstige huis bezoeken, kinderen kunnen op reis gaan naar de andere kant van de wereld door een VR-headset op te zetten en marketingcampagnes gebruiken hologrammen van bijvoorbeeld dinosaurussen die je in je eigen woonkamer kan plaatsen.

  • 65% verwacht AR in te zetten om realtime gezamelijke informatie te delen door bijvoorbeeld het gebruik van Smart Glasses
  • 61% verwacht AR in te zetten om relevante informatie van externe bronnen zoals internetpagina’s te tonen tijdens een vergadering
  • 49% verwacht AR in te zetten om de details van een vergadering vorm te geven, denk aan de stemming van de deelnemers (actief, moe, verveeld)
  • 81% verwacht dat AR binnen de komende drie jaar beschikbaar zal zijn voor vergaderingen in hun organisatie

Kijkend naar het tijdsbestek waarin werknemers verwachten bepaalde oplossingen op hun werkplek te hebben, lijkt het een goed moment voor bedrijven om te beginnen met budgetteren en zich voor te bereiden op hun toekomstige werkplekstrategieën.

Bron: Future of meetings survey results Global