Bij steeds meer organisaties is thuiswerken de norm. Hier ligt ook een uitdaging, want thuiswerken mag niet ten koste gaan van de medewerkerstevredenheid en -productiviteit. Dat vraagt om een moderne werkplek in ieder huis. Hoe realiseert u dit voor uw klanten?
Tevreden medewerkers zijn goud waard voor elke organisatie. Niet alleen omdat ze bijvoorbeeld productiever zijn, maar ook omdat betrokken personeel bijdraagt aan tevreden klanten. Er is werkgevers dus veel aan gelegen om te zorgen voor een goede werknemerservaring (employee experience of EX). Daarmee halen ze meer uit hun huidige medewerkers en worden ze aantrekkelijker voor nieuw talent.

IT moet productiviteit faciliteren

De meeste werkgevers weten wel hoe belangrijk het is dat medewerkers het naar hun zin hebben. Toch is lang niet altijd bekend welke factoren daaraan bijdragen. Forrester heeft hier een wereldwijd onderzoek naar uitgevoerd onder 813 medewerkers en 803 IT-inkopers van kleine en middelgrote organisaties. Daaruit bleek dat drie pijlers ten grondslag liggen aan een goede EX:

  • Zelfstandigheid – Werknemers weten welke taken belangrijk zijn en krijgen de vrijheid en ondersteuning om ze uit te voeren.
  • Inspiratie – Werknemers geloven in de missie en kernwaarden van de organisatie en hebben hier ook inspraak in.
  • Faciliteren – Werknemers beschikken over de benodigde technologie en middelen om hun werk goed te doen.

Die laatste pijler krijgt vaak te weinig aandacht, zo concluderen de onderzoekers van Forrester. Volgens hen leggen veel mkb-bedrijven de link niet tussen de gebruikte technologie en de dagelijkse ervaringen van medewerkers.
Toch wijst het onderzoek uit dat die relatie tussen IT en medewerkerstevredenheid er wel degelijk is. Werknemers die te spreken zijn over hun werkapparaten en de ondersteuning door IT, zijn doorgaans ook productiever. En dat draagt weer bij aan de werknemerstevredenheid. Ongeveer 80 procent van de productieve werknemers is tevreden op het werk. Het tegenovergestelde is ook waar: minder dan een kwart van de medewerkers die aangeven niet productief te zijn, is tevreden.

De juiste technologie voor thuiswerkers

Het Forrester-onderzoek maakt duidelijk dat het mkb veel meer moet inzetten op moderne en flexibele technische hulpmiddelen zoals cloud- en samenwerkingstools, laptops, tablets, smartphones en hybride apparaten. Deze urgentie is alleen maar groter geworden door de versnelde transitie naar thuiswerken.

Thuiswerken heeft allerlei voordelen voor de werknemer. Denk aan een betere balans tussen werk en privé, bijvoorbeeld omdat er geen tijd meer verloren gaat aan de reis van en naar kantoor. Maar er zijn ook risico’s aan verbonden. Als de werkplek thuis niet aan de eisen voldoet, kan dat het fysiek en emotioneel welzijn juist schaden. Hoe voorkomt u dit voor uw klanten? Een aantal tips:

1. Zorg voor een ergonomische werkplek
Een werkplek moet een gezonde houding stimuleren. Met name het scherm is erg belangrijk. Als het display te laag staat, buigt de medewerker de nek naar voren. Bij een te hoog scherm moet hij of zij het hoofd juist naar achter gebogen houden. Pijn aan de nek en schouders ligt in beide gevallen op de loer. Op termijn kan dit zelfs tot uitval leiden.

Een laptopstandaard of -arm brengt het scherm op de juiste hoogte en zorgt voor een goede kijkhoek, wat klachten tegengaat. Bijkomend voordeel is dat er meer ruimte op het bureau overblijft. Het belang hiervan mag niet worden onderschat, aangezien bewezen is dat een rommelige werkomgeving ten koste kan gaan van de snelheid en kwaliteit van werken.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden om een goede houding en gezond gedrag van thuiswerkers te stimuleren. Van een elektrisch zit-stabureau of een zitbal tot een heuse loopband: elke medewerker heeft zijn eigen wensen en voorkeuren.

2. Kies een scherm dat de ogen spaart
Als een medewerker de hele dag achter een scherm zit, kan dat schadelijk zijn voor de gezondheid. Houd bijvoorbeeld rekening met de impact van blauw licht. Veel televisies, monitoren, smartphones en tablets geven blauw licht af. Dit kan leiden tot slaapproblemen, vermoeide ogen en in ernstige gevallen zelfs tot schade aan het netvlies.

Gelukkig hebben diverse apparaten speciale instellingen om schade door blauw licht te voorkomen. Zo beschikken de meeste Lenovo-devices over een speciale Eye Care Mode die blauw licht reduceert. De ThinkVision S28u-10-monitor gaat zelfs nog een stap verder. Het antiglare-scherm spreidt het licht en blijft glansvrij. Dankzij de Eye Comfort- en Low Blue Light-certificering blijven de ogen gezonder.

3. Verhoog de productiviteit met laptopaccessoires
Meer dan ooit willen medewerkers zelf bepalen waar ze werken. Een laptop zoals de Lenovo ThinkBook is hier uitermate geschikt voor, en met speciale accessoires kan uw klant de productiviteit nog een boost geven. Bijvoorbeeld met een extern toetsenbord, een speciale muis en een externe monitor. Zo’n monitor kan de productiviteit tot wel 40 procent verhogen.

Adviseer uw klant bijvoorbeeld de ThinkVision M14, een draagbaar 14 inchscherm dat het laptopscherm uitbreidt. Voert de medewerker vooral detailwerk uit? Dat gaat sneller op een scherm met hoge specificaties zoals de ThinkVision L27q QHD. Ook interessant is de ThinkBook Bluetooth Silent Mouse, een geruisloze muis voor optimale concentratie.

4. Faciliteer efficiënte online vergaderingen
Videoconferencing kan een goed alternatief zijn voor echte meetings, maar dan moet de geluidskwaliteit wel van een hoog niveau zijn. Niets is namelijk zo irritant als uzelf continu te moeten herhalen (of dat te vragen van de gesprekspartner). Een hoogwaardige koptelefoon zoals de Lenovo ThinkPad X1 ANC is dan ook een absolute must.

Deze draadloze koptelefoon beschikt over zes microfoons die in de oorschelpen zijn geïntegreerd (een zogeheten ‘boomless’ design) en onderdrukt omgevingsgeluid, waardoor medewerkers altijd goed verstaanbaar zijn. Andersom zorgt de actieve ruisonderdrukking voor een rijk en kristalhelder geluid. Ook prettig: de ThinkPad X1 ANC-koptelefoon weegt slechts 214 gram en is zeer comfortabel.

Een hoge beeldkwaliteit is minstens zo belangrijk. Zorg er in ieder geval voor dat uw klant laptops gebruikt die over een degelijke camera en een antiglare-scherm beschikken. Kies bijvoorbeeld voor de Lenovo ThinkPad E15. Deze laptop is uitgerust met een 720p HD-camera waarmee medewerkers goed te zien zijn, zelfs als de belichting matig is.

5. Optimaliseer het wifinetwerk thuis
Snel en stabiel internet is een voorwaarde om thuis productief te zijn. Als partner kunt u dit realiseren voor alle thuiswerkers van uw klant. Zo kunt u aanbevelen om voor elke medewerker een moderne router aan te schaffen. Idealiter is dat een Wi-Fi 6-router. Wi-Fi 6 is de nieuwe wifistandaard die onder andere hogere internetsnelheden biedt en beter omgaat met meerdere verbonden apparaten tegelijkertijd.

Een ander belangrijk advies is om zoveel mogelijk uit de router te halen. Pas bijvoorbeeld de Quality of Service (QoS)-instellingen aan om de tool voor videoconferencing en andere bedrijfsapplicaties een hogere prioriteit voor bandbreedte toe te kennen. En zorg voor een optimale plaatsing van de router. Een gratis wifi-optimalisatieapp kan hierbij helpen.

Een moderne, krachtige laptop biedt de beste gebruikerservaring. Ga dan voor een apparaat met een goede antenne, zoals de laptops uit de Lenovo ThinkBook-serie. Dankzij een slim design en de juiste materialen detecteren deze laptops het internetsignaal ook over langere afstanden en blijft de kwaliteit gewaarborgd.

6. Voorkom oververhitte pc’s
Als een laptop of desktop te heet wordt, kan permanente schade ontstaan. Thuiswerkers zijn meestal geen computerexperts. Toch kunnen zij wel helpen om dergelijke schade voor te zijn.

Elk apparaat en koelsysteem zit anders in elkaar. Wel zijn er wat algemene trucjes om oververhitting te voorkomen. Denk aan het afsluiten van overbodige applicaties en browservensters, het voorzichtig wegblazen van stof uit de koelopeningen of het verplaatsen van de laptop naar een koelere plek waar deze niet direct in de zon staat.

Maakt het apparaat veel geluid omdat de ventilator overuren draait? Is het device heet? Of kosten simpele taken veel meer tijd en zijn videogesprekken een hel? Dan is het verstandig de IT-afdeling in te schakelen (of u als IT-partner!).

Deze tips kunt u delen met de klant, maar voorkomen is altijd beter dan genezen. Bijvoorbeeld door het gebruik van zakelijke Lenovo-pc’s aan te moedigen. Door het ontwerp en het gebruik van speciale technologie blijven deze ook koel bij zware workloads.

Meer weten?
Nieuwsgierig naar hoe we u kunnen helpen met het maken van de juiste keuzes? Neem vrijblijvend contact met ons op.