Nederland werkt momenteel massaal thuis. Nu blijkt dat dit in veel gevallen prima verloopt en bevalt, is de kans groot dat werknemers ook in de toekomst vaker willen thuiswerken. Om de productiviteit te bewaken kunnen uw klanten voor personeel thuis een ergonomische werkplek inrichten. Met deze tips kunt u hen hierbij helpen.
Productiviteit verhogen
Een ergonomische (thuis)werkplek biedt grote voordelen, zowel voor uw klanten als hun werknemers. Zo kan een slechte werkhouding tot allerlei fysieke klachten leiden. Niet alleen ondervinden medewerkers hinder van deze klachten, ook kunnen ze leiden tot ziekteverzuim en een lagere productiviteit. Een ergonomische werkplek helpt dit voorkomen.
Een goede werkhouding kan daarnaast de bloedsomloop verbeteren, waardoor de hersenen meer bloed krijgen. Het brein functioneert hierdoor optimaal, wat de productiviteit en prestaties ten goede komt. Ook vergroten uw klanten de tevredenheid van hun werknemers over hun werkplek, wat het verloop onder personeel terugdringt. Een belangrijk aandachtspunt met het oog op de schaarste op arbeidsmarkt, bijvoorbeeld als het gaat om ICT-professionals, technisch personeel en leraren.
Tips
Enkele tips om uw klanten op weg te helpen:
1. Bureaustoel en bureau
Dat veel en lang zitten ongezond is, is geen nieuws. Om de gezondheid van personeel op peil te houden is het dan ook van belang hen te stimuleren voldoende te bewegen. Een zit-stabureau kan hierbij helpen. De NewStar sit-stand Workstation is hier een goed voorbeeld van, deze in hoogte verstelbare werkplek biedt de mogelijkheid, naar eigen inzicht, zittend of juist staand te werken. Dit verbetert de werkhouding, gaat rug- en andere lichamelijke klachten tegen en voorkomt daarmee productiviteitsverlies.

Vergeet niet het zit-stabureau én de bureaustoel voor uw klant correct in te stellen. Stel hierbij eerst de hoogte van de stoel in, gevolgd door de diepte van de zitting en de lendensteun van de rugleuning. Vergeet daarnaast de armsteunen niet. Pas vervolgens het bureau aan op de bureaustoel. De bovenkant van de armleuningen dient hierbij gelijk te lopen met het bureau of circa één centimeter hoger te zijn dan de rand van het bureau.
2. Ergonomische monitor
Veel werknemers brengen een groot deel van hun dag door achter een beeldscherm. Dit maakt een ideale kijkhoek- en hoogte van groot belang om nek- en rugklachten te voorkomen. Een ergonomische monitor biedt uitkomst en maakt het mogelijk het scherm te verstellen om een goede kijkhoek en -hoogte te verkrijgen.

Veel monitoren zijn daarnaast draai- en kantelbaar. Is dit niet voldoende om voor een medewerker een ideale werkhouding te realiseren? Adviseer dan een monitorarm zoals bijvoorbeeld de Ergotron LX HD Sit-Stand Desk Arm om flexibeler instelmogelijkheden te bieden.
Ook de beeldkwaliteit is een belangrijk aandachtspunt. Adviseer uw klanten voor minimaal een 23 inch-scherm met full HD-resolutie te kiezen. De goede beeldkwaliteit ontlast namelijk de ogen. In sommige gevallen bieden deze monitoren extra gebruiksgemak dankzij een ingebouwde webcam. Voorbeelden van dit soort monitoren zijn de Philips LCD 24 inch monitor met webcam & powersensor of de QHD LCD-monitor met powersensor.
Een IPS-paneel biedt daarnaast een brede kijkhoek en hoge kleurechtheid. Dit verhoogt het comfort van werknemers. Willen medewerkers de monitor koppelen aan hun laptop? Dan biedt een monitor met ingebouwde laptopdock uitkomst. Ook hier heeft Philips oplossingen voor, zoals een 24 LCD-monitor met USB-C-dock of de 27 inch variant met ingebouwde Windows Hello Webcam.

Een andere optie voor een full HD- resolutie beeldscherm is de ProLite XUB2792HSU van Iiyama. Deze monitor is een aanwinst voor het bureau van elke thuiswerkplek. Het scherm met IPS-technologie biedt nauwkeurige en consistente kleurenreproductie met brede kijkhoeken (178°/178°) en een snelle reactietijd. Hoge contrast- en helderheidswaarden garanderen uitstekende prestaties. Met de in hoogte verstelbare voet past u eenvoudig de schermpositie aan naar uw gewenste werkhouding.

3. Ergonomische accessoires
Iedereen is anders en kent zijn eigen voorkeuren en behoeften als het gaat om een werkplek. Dit maakt het voor uw klanten een uitdaging een thuiswerkplek écht goed af te stemmen op individuele gebruikers. U kunt klanten hierbij helpen met ergonomische accessoires, die gebruikers naar eigen wens kunnen inzetten.
Zo kunnen sommige medewerkers hun houding verbeteren met behulp van een voetensteun, terwijl deze voor anderen geen toegevoegde waarde biedt. Denk ook aan het gebruik van alternatieve zitplekken. Hoewel de meeste mensen de voorkeur geven aan een ergonomische bureaustoel, zijn er ook werknemers die af en toe liever op bijvoorbeeld een kruk of bal werken. Een andere optie is een bureaufiets, die de mogelijkheid biedt tijdens het werken te bewegen. Niet onbelangrijk, want door te bewegen blijft het brein actief en blijven werknemers fit.
Denk tot slot aan een laptopsteun, zoals de Ergotron Neo-Flex Notebook Lift Stand. Doordat het beeldscherm en toetsenbord van een laptop in één apparaat zijn geïntegreerd, zijn deze componenten niet los instelbaar. Dit staat een ergonomische werkhouding in de weg en kan leiden tot klachten aan onder meer de polsen, nek en rug. Een laptopsteun helpt dergelijke klachten te voorkomen.
4. Gezond binnenklimaat en gedrag
Adviseer uw klanten werknemers te wijzen op het belang van een gezond binnenklimaat op hun thuiswerkplek. Het binnenklimaat is namelijk van grote invloed op de gezondheid, het welzijn en de productiviteit. Uw klanten kunnen medewerkers onder meer aanraden te zorgen voor voldoende zonlicht, frisse lucht en planten.
Tegelijkertijd is het van belang uw klanten erop te wijzen dat een gezonde werkplek slechts één zijde van de medaille is. Om hun gezondheid en productiviteit te verbeteren moeten werknemers de beschikbare middelen wel juist gebruiken. Gezond gedrag is dan ook minstens net zo belangrijk als een gezonde werkplek. Adviseer uw klanten voldoende aandacht te besteden aan het belang van gezond gedrag om maximaal profijt te halen uit hun investeringen.